Årets Farge 2013
Nyanser av lilla var ekstremt populære i Norge de siste fem årene, og med god grunn. De nyansene vi har sett mest av, er spesielt vakre i det nordiske lyset. Og med dette som utgangspunkt så ble 2013 - lilla.
Valget av Årets Farge 2013 ble tatt på grunnlag av kvalitative og kvantitative undersøkelser fra Fargerikes butikker over hele Norge, samtaler med lokale farge og interiøreksperter og et tett samarbeid med det europeiske trendbyrået Nelly Rodi. Og sammen med NCS Colour Centre i Oslo ble det sett på bevegelser i det profesjonelle markedet. Norge var annerledeslandet på mange måter. En ny analyse av nordmenns fargevaner viste et sterkt og tett forhold til fargene, mer enn våre skandinaviske naboer. Vi var nostalgiske og stolte av å være norske, og mer opptatt av egen kulturarv og identitet enn på lang tid. Fargerike kom frem til tre innflytelsesrike stilretninger for 2013 som var vidt forskjellige. Det alle tre har til felles er at det norske står sentralt, men påvirket av impulser fra utlandet.
Lilla er ikke bare lilla, det finnes mange beskrivelser av lilla; vi har fiolett som er varme lillatoner, og indigo som tilhører de kalde lillatoner som purpur, lavendel, plomme osv. Ofte er beskrivelsene hentet fra floraen eller fra frukt og grønt. Mens lilla blomster er bienes favoritt på grunn av nektarinnholdet, er fruktene ettertraktet på grunn av de høye nivåene av antioksidanter, og beskrives gjerne som supermat.
Lilla ble lansert i tre forskjellige stilretninger med totalt ti nyanser i Fargerike sitt fargekart, Årets Farge 2013: Norsk Skandinavisk, Norsk Elegant og Norsk Eklektisk. Hver stilretning tolket lilla på helt forskjellige måter.